Dertig dagen

Dertig dagen zijn zo voorbij, dacht ik dertig dagen geleden. En het klopt, het is zo voorbij. Wel moet ik (in ieder geval) mijzelf wel elke ochtend herinneren dat ik bezig ben met de dertig dagen. Ik wilde graag 5 kg (of meer 😁) afvallen. Met het programma van sportrusten kon ik dit (proberen te) bereiken. Zo gezegd zo gedaan ben ik dertig dagen geleden begonnen. Met een kookboek als naslag werk, online coaching en een grafiek waar ik mijn voortgang kon invullen/bekijken ben ik aan de slag gegaan. De eerste dag ging super goed, ik had bananenpannekoekjes gemaakt als ontbijt, crackers voor mijn lunch en als diner een zalmpakketje met asperges gemaakt. Het was allemaal zo lekker, helemaal geen straf en ik miste geen tussendoortjes of snacks. Ik dronk de hele dag thee van tastea of water en had verder geen behoefte aan zoetigheid.

Bananenpannenkoek met fruit en kaneel.

Na de eerste dag was mijn gedachte dus ook: “ Easy peasy, als dit de andere negenentwintig dagen zo door gaat, is het een makkie!”. De eerste week verliep super, in de tweede week hoefde ik al minder na te denken en liep alles ook op rolletjes. Ik merkte dat ik met sommige dingetjes wat makkelijker was, als we ergens mee aten deed ik niet moeilijk over een aardappeltje of patatje, maar nam ik gewoon net wat minder dan ik anders gedaan had. Ik woog mijzelf dagelijks om mijn vooruitgang te zien, het ging goed, niet extreem snel, maar er ging in elk geval telkens wat af en niet bij. Doordat ik zo’n super-de-luxe weegschaal heb, kan ik ook zien wat er met mijn vetpercentage en spieren gebeurd. Mocht ik een dag stil staan of niet afgevallen zijn in mijn totale gewicht, wist ik mijzelf wel op te fleuren als ik zag dat mijn vetpercentage wel gedaald was en mijn spiermassa was aangekomen. 

Toch is er de laatste week, niet veel van terecht gekomen van mijn goede werk en instelling. Lichamelijk ging het niet goed, ik had veel (meer) pijn en voelde mij mentaal niet goed. Ik stond niet meer stil bij mijn eten en nam weleens een chipje of een koekje met chocolade. Ook merkte ik al snel dat ik meer drang had naar zoetigheid ook in drinken, een colaatje, limonade of zelfs een blikje energy. Vanochtend kreeg ik mijn ‘reminder’ in mijn mailbox, het was vandaag de dertigste dag. Ik baalde dat ik het niet eens door heb gehad. Ben op de weegschaal gaan staan en was lang geen 5 kg kwijt. Maar toch was ik blij dat ik mijzelf kon vertellen waar de fout lag. Dat ik mijn ‘neerslachtige’ gevoel kan verklaren als ik troep gegeten heb. Ik voel me er namelijk echt niet fijn bij. Maar ook zeker dat ik trots kan zijn toch mijn cijfers te hebben verlaagd, niet de gewenste cijfers behaald, maar in ieder geval wel een daling in gang te hebben gezet. Ik ben zeker nog niet klaar en ga morgen opnieuw beginnen, weer dertig dagen die ik nu wel wil vol maken. 

Ontbijt: cracker met tomaat en ei. De thee is de smaak cheesecake.

Ik weet dat het voor mij een extra uitdaging is, want in het programma wordt ook uitgegaan van voldoende lichamelijke beweging en laat dat nu net een moeilijk stukje voor mij zijn. 😅 Dus iemand met tips, hoe je zonder belastbaarheid van je lichaam toch genoeg beweging voor een afslankperiode kan krijgen, tell me please! Het liefste iets, waar ik het huis niet voor uit hoef. 

To be continued. 

Liefs X. 

Ps. Het programma waar ik het over heb is van sportrusten en heet ‘30 dagen, 5 kilo kwijt’. Daarbij heb ik een kleine verzameling verschillende theeën van Tastea die ik graag drink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *